🥔 Ziemniak w Dresie

Bazy w dresie #2.2 | Model kaskadowy

📂 MySQL

Co to model kaskadowy


Model kaskadowy (ang. waterfall model) to klasyczny, sekwencyjny model tworzenia oprogramowania, w tym baz danych. Zakłada on, że proces projektowy przebiega etapami – od analizy wymagań, przez projektowanie, implementację, testowanie, aż po wdrożenie i utrzymanie – a każdy etap musi zostać w pełni zakończony, zanim rozpocznie się kolejny. Każdy krok „spływa” w dół niczym wodospad, co oznacza, że powrót do wcześniejszych etapów jest trudny lub kosztowny.

W kontekście baz danych model kaskadowy oznacza dokładne zaplanowanie struktury tabel, relacji, kluczy i zależności jeszcze przed ich fizycznym utworzeniem. Projektant musi więc szczegółowo przeanalizować potrzeby systemu, zaprojektować model logiczny i fizyczny, a dopiero potem przejść do implementacji w wybranym systemie zarządzania bazą danych. Taki sposób pracy minimalizuje ryzyko błędów strukturalnych, ale jest mało elastyczny przy zmianach wymagań.

Jak wygląda


Tak wygląda

  1. Określenie wymagań - Pozyskujesz szczegółowe wymagania na temat systemu
  2. Analiza - Tworzysz model logiczny
  3. Projektowanie - Projektujesz wra ze szczególami w systemie
  4. Implementacja - Kodujesz bazy danych i środowiska
  5. Testowanie - Testujesz
  6. Wdrożenie - Instalujesz, konserwujesz, szkolisz pracowników z obsługi bazy i usuwasz błedy (u klienta)

Zalety


✅✅✅

  1. Jest łatwy w planowaniu, harmonogramowaniu i monitororowaniu postępu - łatwo możesz policzyć ile co ci zajmie i na postawie tego oszacować, kiedy baza będzie gotowa w pełnii
  2. Zmusza do dyscypliny - Masz ustalą daną kolejność i albo tak robisz, albo wypierdalasz ?

Wady


❌❌❌

  1. Wymagania na początku muszą być bardzo dokładne - z powodu, że nie możesz se skakać między postępem, to musisz mieć jasno wtyczoną ścieżkę
  2. Długi kontakt z klientem może sktukować stratą zainteresowaniem produktem i brakiem zarobku - klient musi wiedzieć co chce. Konkretniem. Jeśli będzie miał problem ze sygnalizowaniem tego, to może stracić zainteresowanie twoim produktem.
  3. Kolejność wkonywanych zadań - robisz 1 po 2. Jak będziesz skakał, to cały twój projekt trafii szlak
  4. Weryfikacja jest na końcu - jak coś zjebałeś na początku i to w trudnym miejscu tdo ustalenia, to masz problem
  5. Próba dopasowania projektu do klienta - jak w punkcie 1. jeśli klient coś zmieni, trzeba będzie wszystko zacząć od 0, a za tym idzie czas, jak i pieniądze