Bazy w dresie #2.2 | Model kaskadowy
📂 MySQL
Co to model kaskadowy
Model kaskadowy (ang. waterfall model) to klasyczny, sekwencyjny model tworzenia oprogramowania, w tym baz danych. Zakłada on, że proces projektowy przebiega etapami – od analizy wymagań, przez projektowanie, implementację, testowanie, aż po wdrożenie i utrzymanie – a każdy etap musi zostać w pełni zakończony, zanim rozpocznie się kolejny. Każdy krok „spływa” w dół niczym wodospad, co oznacza, że powrót do wcześniejszych etapów jest trudny lub kosztowny.
W kontekście baz danych model kaskadowy oznacza dokładne zaplanowanie struktury tabel, relacji, kluczy i zależności jeszcze przed ich fizycznym utworzeniem. Projektant musi więc szczegółowo przeanalizować potrzeby systemu, zaprojektować model logiczny i fizyczny, a dopiero potem przejść do implementacji w wybranym systemie zarządzania bazą danych. Taki sposób pracy minimalizuje ryzyko błędów strukturalnych, ale jest mało elastyczny przy zmianach wymagań.
Jak wygląda

Tak wygląda
- Określenie wymagań - Pozyskujesz szczegółowe wymagania na temat systemu
- Analiza - Tworzysz model logiczny
- Projektowanie - Projektujesz wra ze szczególami w systemie
- Implementacja - Kodujesz bazy danych i środowiska
- Testowanie - Testujesz
- Wdrożenie - Instalujesz, konserwujesz, szkolisz pracowników z obsługi bazy i usuwasz błedy (u klienta)
Zalety

✅✅✅
- Jest łatwy w planowaniu, harmonogramowaniu i monitororowaniu postępu - łatwo możesz policzyć ile co ci zajmie i na postawie tego oszacować, kiedy baza będzie gotowa w pełnii
- Zmusza do dyscypliny - Masz ustalą daną kolejność i albo tak robisz, albo wypierdalasz ?
Wady

❌❌❌
- Wymagania na początku muszą być bardzo dokładne - z powodu, że nie możesz se skakać między postępem, to musisz mieć jasno wtyczoną ścieżkę
- Długi kontakt z klientem może sktukować stratą zainteresowaniem produktem i brakiem zarobku - klient musi wiedzieć co chce. Konkretniem. Jeśli będzie miał problem ze sygnalizowaniem tego, to może stracić zainteresowanie twoim produktem.
- Kolejność wkonywanych zadań - robisz 1 po 2. Jak będziesz skakał, to cały twój projekt trafii szlak
- Weryfikacja jest na końcu - jak coś zjebałeś na początku i to w trudnym miejscu tdo ustalenia, to masz problem
- Próba dopasowania projektu do klienta - jak w punkcie 1. jeśli klient coś zmieni, trzeba będzie wszystko zacząć od 0, a za tym idzie czas, jak i pieniądze