Ustawa z wężem #1 | Wstęp (IDLE)
📂 Python
Co to kurwa jest?
Język Python to język skryptowy, który pozwala na szybkie tworzenie programów bez konieczności kompilowania kodu do pliku wykonywalnego. Programy zapisujemy w plikach z rozszerzeniem .py.
Uruchamianie IDLE (Python GUI)
Po uruchomieniu IDLE, pojawi się okno powłoki interaktywnej Pythona, w którym możemy wykonywać polecenia. Znak zachęty ">>>" oznacza, że interpreter jest gotowy do pracy.
Praca w trybie interaktywnym
W trybie interaktywnym Python działa jak kalkulator, umożliwiając szybkie wykonywanie obliczeń. Każde wyrażenie należy zakończyć przyciskiem Enter.
>>> 3 + 5 8 >>> 10 / 2 5.0
Instrukcja przypisania
W Pythonie przypisanie wartości do zmiennej wykonujemy za pomocą operatora "=". Przykład:
a = 5 b = 3 suma = a + b
Skrócony zapis instrukcji przypisania
Możemy używać skróconych operatorów, np.:
a += 4 # równoważne a = a + 4 a -= 2 # równoważne a = a - 2 a *= 5 # równoważne a = a * 5
Wyprowadzanie wyników
Aby wyprowadzić wynik, używamy funkcji print()>. Na przykład:
a = 5 b = 3 print(a + b) # Wydrukuje: 8
Korzystanie z modułu matematycznego
W Pythonie wiele funkcji matematycznych znajduje się w module math. Aby z nich korzystać, należy zaimportować moduł:
import math
Przykład:
import math print(math.sqrt(16)) # Wydrukuje: 4.0
Wprowadzanie danych z klawiatury
Do wprowadzania danych z klawiatury używamy funkcji input()>. Przykład:
wiek = input("Podaj swój wiek: ")
wiek = int(wiek) # Konwertujemy na liczbę całkowitą
print(f"Masz {wiek} lat.")
Przykład algorytmu: Obliczanie pola powierzchni i objętości kuli
Obliczymy pole powierzchni i objętość kuli o promieniu r. Wzory:
- Pole powierzchni kuli:
A = 4 * π * r² - Objętość kuli:
V = 4/3 * π * r³
Przykładowy kod:
import math
r = 2.4 # Promień kuli
pole = 4 * math.pi * r ** 2
objetosc = (4/3) * math.pi * r ** 3
print(f"Pole powierzchni kuli: {pole}")
print(f"Objętość kuli: {objetosc}")
Wyniki: Pole powierzchni kuli: 72.38, Objętość kuli: 55.22